|Wyszukiwarka połączeń    |Lista przewoźników    |Współpraca    |O nas    |Instrukcja    |Kontakt  
 

 

Wynajem busów

Polskie sklepy za granicą

Przesyłki

do Polski

Tanie telefonowanie

Konto w Polsce

Przeprowadzki

Polski

elektryk

Polski dentysta

Kup

mieszkanie

Polski fryzjer

 

 

 

Przesyłki pieniędzy

Praca za granicą

Sprowadzanie samochodów

Polski

hydraulik

Praca w  

Anglii

Praca w Holandii Praca w Irlandii Praca w Norwegii

Praca w Niemczech

Fundusz emerytalny  
     
 

::Poleć znajomym

 

::Dodaj do ulubionych

 

::Wyślij komentarz
 

 

 

 

 

 

Sprowadzanie samochodów z zagranicy

 
Procedury za granicą:

NIEMCY

1. Samochód używany w Niemczech można nabyć zarówno w komisie jak i od osoby prywatnej. Po podpisaniu umowy otrzymujemy Brief (kartę pojazdu), Fahrzeugschein (dowód rejestracyjny) i kluczyki. Z tymi dokumentami należy udać się do niemieckiego wydziału komunikacji (Kfz-Meldestelle) gdzie wykupuje się tzw. skierowanie do wyrobienia tablic zjazdowych. Należy też nabyć ubezpieczenie, a tablice wyrabić gdzieś w okolicy urzędu. Po sprawdzeniu przez urzędnika dokumentów przy samochodzie i sprawdzeniu numerów można wyruszyć do Polski. Ubezpieczenie w zależności od regionu Niemiec wykupuje się na 7, 14 lub 30 dni.
 

2.  Na granicy nie ma potrzeby dokonywać żadnych formalności. Należy mieć jedynie przygotowane dokumenty do kontroli.


Procedura w Polsce

1. Przed wyjściem do jakiegokolwiek z urzędów warto zrobić  kopie wszystkich dokumentów + dowód osobisty, najlepiej po 5 sztuk. Dzięki temu uniknie się w popłochu szukania punktu xero i przepłacania.

2. Należy zacząć od wykonania pierwszego przeglądu w Polsce. Otrzymujemy dwa dokumenty: Dokument Identyfikacyjny Pojazdu i Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.

3. Następnie należy przetłumaczyć wszystkie dokumenty na język polski. Jeśli umowa kupna auta nie jest dwujęzyczna, należy również zrobić jej przysięgłe tłumaczenie. Często urzędy nie uznają dwujęzycznych umów, więc warto od razu przetłumaczyć komplet: Brief, Fahrzeugschein, wymeldowanie auta z niemieckiego urzędu, umowę kupna.

3. Następnie należy udać się do  Urzędu Celnego i złożyć wniosek o wydanie druku AKC-U. Nie warto wypełnianiać w domu gotowych formularzy - najlepiej jest pobrać druk w urzędzie i na podstawie przykładów wywieszonych na tablicy wypełnić wg. swoich danych. W zależności od urzędu po złożeniu wszystkich dokumentów należy czekać od kilku do kilkunastu dni na wydanie decyzji. Dopiero po tym czasie z potwierdzeniem zapłaty akcyzy (kopia) należy przyjść po odbiór "Dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego w nabyciu wewnątrzwspólnotowym". Przy odbiorze należy też przekazać znaczki skarbowe za 11 zł. Nie można ich często nabyć w urzędach więc warto pomyśleć o tym wcześniej. Po otrzymaniu tego dokumentu warto zrobić co najmniej 3 jego kopie.

4.  Następne kroki kierujemy do właściwego dla miejsca zameldowania Urzędu Skarbowego dział VAT – druk VAT-24. Procedura wypełniania taka sama jak w Urzędzie Celnym -  w gablotach powinny być dokładne przykłady co i gdzie wpisujemy. Od złożenia wniosku urząd ma kilka dni na wydanie decyzji. W międzyczasie opłacamy VAT (aktualnie 150 zł) i z kopią potwierdzenia zapłaty po kilku dniach odbieramy "Zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczania podatku od towaru i usług z tytułu nabycia środka transportu" - VAT-25

5. Następnie należy opłac przelewem lub wpłatą na poczcie popularne "wrakowe". Kwota 500,00 zł (dane 11.2006) na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gosp. Wodnej. W tytule przelewu trzeba umieścić Model i markę samochodu - stwierdzenie OPŁATA RECYKLINGOWA - i numer nadwozia samochodu.

6. Ze wszystkimi dokumentami, które uzyskaliśmy do tej pory i ich kopiami, należy udać się do wydziału komunikacji i zarejestrować samochód. Po otrzymaniu tablic wykupujemy ubezpieczenie i samochód jest już pełnoprawnie zarejestrowany w Polsce.

Ze względu na spory ruch w urzędach, warto pojawić się w nich sporo przed ich otwarciem - unikniemy wówczas kilkugodzinnego stania w kolejkach.
 
Powodzenia i szerokiej drogi!

 

 
30.11.2006
RAPORT GAZETY PRAWNEJ I ACCREO TAXAND AUTA SPROWADZANE Z ZAGRANICY
Od jutra niższa akcyza na samochody



• Mniejszy podatek będzie dotyczył samochodów osobowych starszych niż dwa lata
• Korzyści ze zmian odczują podatnicy, którzy sprowadzą zagraniczne auta po 1 grudnia 2006 r.
• Branża motoryzacyjna obawia się napływu do Polski starych i wyeksploatowanych pojazdów





Kliknij, aby powiększyć

!! zmiana prawa !!

Niższe stawki akcyzy na samochody sprowadzane z zagranicy zaczną obowiązywać już jutro. Obniżkę wprowadzi rozporządzenie zmieniające rozporządzenie ministra finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. nr 87, poz. 825 z późn. zm.). Wszyscy, którzy po 1 grudnia sprowadzą do Polski używane auto – starsze niż dwa lata – zapłacą niższą akcyzę. W niektórych przypadkach obniżka wyniesie prawie 60 proc. (patrz przykłady).

Na tych zmianach straci budżet. Ministerstwo Finansów szacuje, że spowoduje to zmniejszenie wpływów do budżetu o około 200 mln zł. To niewiele, jeżeli wziąć pod uwagę fakt, że od momentu wprowadzenia progresywnego opodatkowania akcyzą samochodów starszych niż dwa lata budżet pobrał z tego tytułu ponad 2,2 mld zł podatku.


Koniec z dyskryminacją

Wprowadzając obniżkę akcyzy na zagraniczne auta resort finansów rezygnuje z progresywnego opodatkowania starszych niż dwa lata samochodów po raz pierwszy rejestrowanych w kraju. Od 1 grudnia będą obowiązywać już tylko dwie stawki akcyzy na takie samochody. Przy samochodach o pojemności silnika do 2000 cm sześc. stawka akcyzy wyniesie 3,1 proc., a przy samochodach o większej pojemności silnika – 13,6 proc. Warto jednak podkreślić, że takie zasady obliczania podatku będą dotyczyć tylko tych samochodów, dla których obowiązek zapłaty akcyzy powstanie od 1 grudnia 2006 r.


Liczba samochodów sprowadzonych z zagranicy do Polski

2006 rok (styczeń-październik)661 766

2005 rok 870 777

2004 rok (od 1 maja 2004 r.) 811 823

Dane: służba celna



Podstawa bez zmian

Wszyscy, którzy zamierzają od jutra sprowadzić do kraju samochód, muszą wiedzieć, że zmienią się stawki akcyzy, ale nie zmieni się podstawa opodatkowania. Nadal w przypadku importu będzie nią wartość celna pojazdu. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego będzie to kwota, jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić za samochód, tj. kwota wykazana na fakturze. Niektórzy celnicy zapowiadali, że przy ewentualnych zwrotach akcyzy (gdy zapadnie korzystny dla Polaków wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i będzie podstawa do takich zwrotów) wartość samochodów będzie oceniana na podstawie cen katalogowych (więcej pisaliśmy na ten temat w GP nr 198/2006). Na razie jednak resort finansów nie wprowadził takich rozwiązań.

Z obniżki akcyzy cieszą się zapewne osoby, które dopiero planują przywóz do Polski samochodu.



W oczekiwaniu na wyrok

Podatnicy, którzy już auto sprowadzili, zastanawiają się natomiast, jak odzyskać zapłacony podatek. Jednak, aby dochodzić zwrotu, muszą poczekać na wyrok ETS, który uzna polskie regulacje sprzed 1 grudnia za niezgodne z prawem Unii. Gdy wyrok zapadnie, polskie władze będą mogły wprowadzić regulacje, na podstawie których możliwe stanie się odzyskanie
pieniędzy.

Przypomnijmy, że 21 września rzecznik generalny ETS uznała, iż stosowana w Polsce wysoka akcyza na używane samochody sprowadzane z innych krajów UE jest niezgodna z prawem wspólnotowym (sprawa C-313/05). Zdaniem rzecznika, polskie prawo dyskryminuje osoby sprowadzające używane samochody, bo wysokość akcyzy jest uzależniona od wieku auta i może sięgnąć 65 proc. w przypadku pojazdów siedmio- i ośmioletnich. Auta sprowadzane są wyżej opodatkowane i droższe od samochodów już zarejestrowanych w kraju. Wiele wskazuje na to, że wyrok Trybunału będzie zgodny z opinią rzecznika.


Przedsiębiorcy nie chcą obniżki

Porównując dzisiejsze stawki akcyzy na samochody sprowadzane z zagranicy i stawki, które zaczną obowiązywać od jutra, łatwo można obliczyć, że to zmiana korzystna dla podatników. Jednak nie wszyscy są o tym przekonani i chcą obniżki.

Prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich Andrzej Malinowski wystosował do premiera list z prośbą o zmianę niekorzystnego dla branży motoryzacyjnej rozporządzenia dotyczącego obniżenia stawek akcyzy na samochody osobowe. Według prezydenta KPP wejście w życie tych przepisów spowoduje, że przestaną obowiązywać wszelkie ograniczenia importu starych i wyeksploatowanych samochodów. Taka sytuacja jest niekorzystna dla środowiska. Ucierpią na tym także sprzedawcy nowych samochodów, czyli sieć około 1300 przedsiębiorstw, głównie małych i średnich z polskim kapitałem, dających pracę około 50 tys. osób.

Być może obawy przedstawicieli KPP są słuszne. Jednak osoby, które decydują się na sprowadzenie używanego auta z zagranicy, robią to dlatego, że nie stać ich na nowe. Nie wolno też zapominać, że gdyby Ministerstwo Finansów nie wprowadziło zmian w stawkach akcyzy, Unia wcześniej czy później zakwestionowałaby zgodność naszych regulacji z przepisami wspólnotowymi. To z kolei mogłoby
mieć poważne konsekwencje finansowe.

Ewa Matyszewska
 
 

WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE ©  EUROBUSY.PL

PRZEJAZDY DO NIEMIEC, HOLANDII, AUSTRII, ANGLII I
INNYCH KRAJÓW EUROPY ZACHODNIEJ. PRZEWOZY AUTOKAROWE,
AUTOKARY. PRZEWOZY MIKROBUSEM
POLSKIE SKLEPY
ZWROT VAT
ZWROT PODATKU